mandag 10. oktober 2011

Male gulv





Kjærligheten er, når jeg ser bort på divanen og oppdager at han fremdeles etter seksten år ligger der.
(Suzanne Brøgger)

Jeg får stadig henvendelser på mail om spørsmål vedrørende maling av gulv, hvor jeg svarer med å henvise til et innlegg jeg laget i mars 2010.
Siden det å male gulv nå er noe mange ønsker å gjøre, velger jeg å poste dette innlegget på nytt. Håper dere får svar på spørsmålene dere måtte ha!

Ønsker dere alle en glad start på en ny uke!

Anette Willemine

Drømmer du om å male gulvet ditt hvitt eller i en annen farve? Kanskje du har levd noen år med et stadig gulere furugulv eller du har en parkett som er ripete og slitt i lakken? Har du tenkt muligheten for å male gulvet? Å sette bort jobben til en profesjonell maler er en variant, men kan fort bli kostbart. Er du nøye så kan du klare å utføre arbeidet selv. Det er fullt mulig å få et bra resultat så lenge jobben utføres på riktig måte.
Jeg har selv gode erfaringer med å male både gulv og trapper, og kan absolutt anbefale denne måten å få et helt nytt utseende på en enkel og rimelig måte. Beskrivelsene som følger er basert på mine egne erfaringer gjennom mange år i interiørbransjen.



Maling av tregulv, parkett eller laminat

* Forarbeidet er meget viktig for å få et godt resultat. Uavhengig av hva den nåværende overflatebehandlingen er, skal gulvet først vaskes. Starter du å pusse direkte på et gulv som har såperester, bonevoks eller andre fettstoffer kan pussestøvet bli klebrig og vanskeligere å få bort.
Bruk et vaskeprodukt som løser smuss opp godt, for eksempel Husvask, Kraftvask eller Trestjerner Gulvrens. Når du har vasket ferdig går du over gulvet med en ren klut og vann uten såpe. Dette for å være sikker på at såpen er fjernet godt. Dersom du har gulvbord med sprekker vil noe av fuktigheten fra vaskingen legge seg i disse. Sørg da for at disse er tørre før du går videre med malejobben.

Er du utålmodig og ikke synes gulvet trenger mer enn en omgang med salmiakk-vann før du skal slipe, ja så kan du selvfølgelig det, men det er ikke noe jeg anbefaler. Den kan kun klare å fjerne det overfladiske smusset på gulvet, og ikke mangeårig bruk av f.eks grønnsåpe. Desto mer grundig du gjør forarbeidet, desto bedre og holdbart resultat får du. Jeg har dessverre sett flere gulv hvor det er gjort dårlig grunnarbeid, og ender opp med gulv som flasser. Da har man en stor jobb foran deg med å fjerne all maling og begynne på nytt. 

* Sparkling. Ønsker du et rustikt utseende på gulvet lar du bare sprekker og små skader være som de er. Hvis du derimot vil ha gulvet noe jevnere så bruk en oljebasert sparkel på de viktigste ujevnhetene. I større sprekker eller skader bør du bruke formtre, og/eller en fugemasse i latex. Den er både elastisk og overmalbar. 

* Sliping må til, enten gulvet er beiset, oljet, lakket eller malt fra før. Er gulvet hel tre har du plenty å slipe på, men er det parkett så må du finne ut hvor mye slitesjiktet er. En vanlig parkett har en total tykkelse på ca 14 mm, hvor ca 3,6-4 mm er slitesjikt. Har du plankwood (7 mm) eller tynnparkett (10 mm) bør sliping gjøres med forsiktighet da slitesjiktet er fra 0,6 til 2,2 mm. På vanlig parkett og gulv i hel tre kan du leie en slipemaskin eller pusse med en vanlig plansliper. Gulv med tynne slitesjikt vil jeg anbefale å pusse med et slipebrett med forlenger. Husk på hjørner. Jeg har brukt en morsom liten sak fra Black & Decker som heter Mouse. Den kommer fint til på mindre steder. Slipepapiret bør ha korning 80-100, og avslutter med korning 120-150. På plankwood og tynnparkett, hvor du ikke har så mye slitesjikt, bør korningen ikke være så grov. Hold deg da til 120-180. Det blir mye støv så bruk støvmaske. Det er også en idé å tape nøkkelhull og henge opp et lett fuktet laken foran døren inn til rommet. Da reduserer du muligheten for støvet å sive ut i tilstøtende rom.

* Kvistlakk bør benyttes på gulv med kvister, for å unngå at de "blør" gjennom den hvite malingen. For å slippe og ligge på alle fire kan du tape fast en liten pensel til et forlengerskaft. Det finnes også noen små skumruller som er fine å bruke på slikt småarbeid. 

* Støvsug godt opp alt slipestøvet, og pass på å komme godt ned i sprekker. Gå til slutt over med en microklut, for å få bort de minste partiklene. Gran og furugulv som relativt nylig er behandlet med lut, må nøytraliseres med 10-15 % eddikoppløsning. Gå over med en ren klut med vann tilslutt. Gulvet må være helt tørt før malejobben kan starte.

* Maskering må til. Jeg anbefaler å bruke en god kvalitet hvor tapen lett kan fjernes uten å skade underlaget den sitter på. 3M sine taper er gode. 

* Ruller og pensler bør være i god kvalitet. Det er ikke her du skal spare på kronene. Det er bare irriterende og unødvendig å måtte plukke hår fra en røytende pensel. Det enkleste redskapet å male gulvet er en rull med kort pels. Hør med fagfolk i farvehandelen. Jeg pleier å bruke en syntetisk filtrull fra Jordan. Det gir et meget jevnt resultat, uten striper. De minste rullene er fine å bruke på steder som det ikke er så enkelt å komme til med en stor rull; feks inntil listene/veggene og inni hjørner. Ha likevel en gode pensler tilgjengelig der selv de minste rullene ikke kommer inntil. Jeg synes de beste penslene er de med syntetisk bust som er splittet i tuppene; de gir et meget godt resultat.
Husk å lese på malingsboksen hvilken tørketid malingen har, de vannbaserte har lettere for å tørke raskest, og dermed har du kortere "åpningstid" for å male uten å etterlate deg striper. Jobb likevel ikke for raskt, da vil du bare etterlate deg bittesmå malingsnupper i overflaten. Du kjenner etterhvert når du har fått passe mengde med maling i rullen, slik at malingsflaten blir jevn og fin.

* Malingen bør være en type som er beregnet for gulv. Jeg har veldig god erfaring med Oxan, som er en oljebasert, uretanalkyd gulvmaling. Den er basert på white spirit og er halvblank (glans 40). For å få god heft med det første strøket bør du enten bruke en heftgrunn, eller tynne ut malingen 10-15 % med White spirit. Følg anvisningen på malingboksen, og overhold tørketiden nøye. Etter det første grunnstrøket bør du male 2-3 strøk. 
Skal du gjøre det som proffene så slip lett og tørk mellom hvert strøk. Ønsker du en vannbasert maling som er luktsvak, vil jeg anbefale Trestjerner Gulvmaling. Den er god å jobbe med og er slitesterk når den er herdet ferdig. Husk bare på å overholde anbefalte herde-tider fra produsentene.

* Dekorering av gulvet kan være fint med for eksempel sjablonger, og har du bestemt deg for dette på forhånd ville jeg vurdert å bruke en vannbasert gulvmaling fra bunnen. Samme fremgangsmåte med å tynne grunnstrøket, men denne gangen bruker du vann til tynningen. I stedet for å tynne ut første strøket, kan du også her bruke en heftgrunn, da en vannbasert.  Når du er ferdig med det siste malingstrøket, påføres den ønskelige dekoren. For å gjøre denne slitesterk avslutter du med 2 toppstrøk med en vannbasert lakk som ikke gulner.

* Tepper og møbler bør ikke plasseres på det nymalte gulvet før etter ca 1 uke, det aller beste er at tunge gjenstander ikke belaster gulvet før etter 2 uker. Dette for at malingen skal få mulighet til å herde så lenge som mulig før det belastes.

Lykke til!

38 kommentarer:

  1. Hei ♥
    Tusen takk for flotte tips. Bruker du samme fremgangsmåte for trapp også ? Jeg har en slitt stygg furutrapp som jeg har planer for til våren! :-) Og hvilken maling anbefaler du da ?

    Klem Jorid

    SvarSlett
  2. Flott med gode råd,
    dette noterer jeg meg :o)
    (i håp om at mannen plutselig en vakker dag innser at hvitmalte gulv er lekkert!)
    Klem J.

    SvarSlett
  3. Flotte resultat her..især det med høyglans....
    men for en jobb:)
    kos deg...er pakken ankommet postkassen...
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  4. Ja, jeg syns det er nydelig med hvite gulv - vi har valgt det hjemme, både på kjøkkenet og stuen. Veldig godt fornøyd med fargen... Flotte bilder! Ønsker deg en fortsatt strålende kveld. Klem fra Mette

    SvarSlett
  5. Så herlige bilder, ja det er rålekkert med hvite gulv! :) Tar med meg disse tipsene!! Vi skal begynne med trappen nå i vår :) Gleder meg!
    Tusen takk for at du deler med deg av disse tips!
    Nydelige bilder, likte det taket på bilde 4, lekkert!!
    Ønsker deg en herlig kveld!
    Klem Anki

    SvarSlett
  6. Hei. dumpet innom her tilfeldig - og hva finner jeg: en kjempefin blogg med massevis av fine bilder, gode tanker og til og med en imponerende gjør-det-selv oppskrift basert på egne erfaringer! imponert! good job!

    Hilsen Åpent hus

    SvarSlett
  7. Takk for grundig og skikkelig innføring malerkunsten!
    På gulv er slurv skikkelig til heft - det er ingen liten jobb å tømme rommene for å male om igjen.
    Selv lever jeg med gamle, malte gulv der det er enkelte malingslg som "koker" mot nyere lag (krisemaling fra krigen, tror vi), men, pes, orker vi å gjøre noe med det....

    SvarSlett
  8. Ååå, Anette - du bare misunner! Jeg har jo så lyst, men Herr Fly sier at jeg bare kan glemme det. Det er utrolig lekkert da, så jeg får bare drømme meg vekk i bildene dine! Gratulerer med overstått kvinnedag, håper den var ordentlig fin!!:) klem H

    SvarSlett
  9. Åh jösses så vackra hem!! Och vilka underbara tips, tack sååå mycket! KRAM

    SvarSlett
  10. Tack för tips! Jag visste inte att det gick att få fint målade parkettgolv. Tror dock inte att maken är helt redo för ett sådant projekt ännu. :-) Ha en fin dag! Här har vi strålande sol. Kram Alexandra

    SvarSlett
  11. Hei, det er en utfordring til deg hos meg ;-)
    Camilla

    www.brabo.no

    SvarSlett
  12. Hei hei, helt genialt at du skriver så oppskriftsmessig om hvordan gå frem når man skal male gulv. Selv har jeg vurdert det lenge, men avventet selve jobben fordi jeg har vært usikker. Malte furutrappa hvit og det ble særdeles vellykket, men altså Pergo har jeg ikke prøvd enda.

    Jeg skrev i går et innlegg om Pergo på blgogen min, og lurte på om det er greit at jeg oppdaterer dette innlegget med å linke inn til deg og dette innlegget?

    Marit

    SvarSlett
  13. Har du kjøpt deg symaskin enda ? Nei ikke noe bombe at det blir i blått hos deg.:-) det er en herlig farge, deilig å blande i mange nyanser også :-) deilig vårdager nå, håper du koser deg.:-.)

    Klem :-.)

    SvarSlett
  14. Tusen takk, linking til denne artikkelen er gjort ;-)

    Marit

    SvarSlett
  15. God morgen og takk for sist kjære du! Det var så koselig å treffe deg igjen ;o)! Og vet du, jeg har tenkt akkurat det samme som deg når det gjelder et kaffetreff, det hadde vært SÅ koselig! Det må vi få til om ikke altfor lenge! Kanskje i Ski? Ønsker deg en strålende mandag! Klem fra meg

    SvarSlett
  16. Hei=)
    Takk for en fin kveld på lørdag=)
    Ja litt skummelt de første gangene tenker jeg, men veldig glad for at jeg tok turen=)

    Utrolig fin blogg du har med gode tips og råd. Gleder meg til å følge deg videre!

    Håper vi sees ved en annen anledning=)
    Ha en super start på uken=) klem

    SvarSlett
  17. Hehehe så vittig med gamle kommentarer også!!!
    Du den teksten er en brush jeg har kjøpt til photoshop.. Ingen vet hva font det er as far as i know... Tror kanskje personen som har laget brushen også har laget fonten og holder den for seg selv?? Har søkt masse etter den!

    Takk for gode ord inne hos meg!

    God uke fine du:-)=

    Klem T

    SvarSlett
  18. Ja kvite tregulv er vakkert :) He hos oss har eg malt både soverommet, gullet sitt rom, kjøkkenet kvitt. berre stua som gjenstår. Kjekt når det er unnagjort, men mykje arbeid ja :) godklem

    SvarSlett
  19. Hei hei.. Koselig å treffe deg på lørdag, selv om man liksom ikke fikk snakket like mye med alle...Fint innlegg om malte gulv. Vi har malte gulv og elsker det:)
    Håper å se deg gjen snart:) Klem Julie

    SvarSlett
  20. Takk for tips! Og takk for sist:-) du er bare herlig, AW! gleder meg til førjulskos hos Hviit. jeg og Nina er med å arr så oss ser du garantert. Klem fra Cecilie

    SvarSlett
  21. Hei hei, og takk for sist.... Storkoste meg, og var utrolig hyggelig å treffe deg, du er virkelig en herlig dame Anette....
    Håper vi treffes flere ganger....
    klem victoria

    SvarSlett
  22. Herlig med gode råd vennen ,))
    Å det å male gulv tror jeg nok er veldig i vinden ;))
    Får nøye meg med trappen jeg ... ;)
    Kaffe/lunch er jeg med på, trenger litt avbrekk vet du, jeg sender deg en sms jeg, skal sjekke litt i almanakken.. tror det passer best i neste uke... onsdag f.eks.?

    Nyt av kvelden du skjønne, og takk for en strålende kveld, alltid like kos å treffe deg!! Man blir glad av sånt ,)
    Stor klemiklem,
    din venn Anki

    SvarSlett
  23. Takk for sist ja :) Fantastisk kveld! Gleder meg til neste :)
    Så morsomt at du postet det innlegget på nytt, linket til det for ikke så lengesiden! Har såå lyst til å male gulvet, men tror jeg skal få noen til å gjøre det mens Jojo og jeg er på ferie ;)
    Ha en fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  24. Hej Anette Willemine,
    tack for superbra tips och fina inspirationsbilder - nu fick jag lust att måla golven i huest vita.
    Jättemysigt att äntligen få träffat dig - synd bara vi inte fick pratat mer med varandra. Men det komemr säkert fler tilfällen. :)

    Ha en härlig start på veckan! Stor kram Joy

    SvarSlett
  25. Takk for gode tips:) Vi skal igang med å male trappen snart så dette innlegget har jeg allerede lest 2 ganger;)

    Det var utrolig koselig å hilse på deg på lørdag AW. Du er akkurat like søt og herlig som bloggen din:) Håper vi får pratet mer på neste treff hos Hviit.

    Ha en fin ny uke kjære du:)

    Klem, Pernille

    SvarSlett
  26. Ja flotte tips dette,skal male et par gulv snart:)
    Det passer for meg når som helst Anette...bare finn en dag du:)Mulig jeg skal oppom Anki i morgen å ta en kaffe,for jeg skal opp til Sharif å kjøpe nye vinterdekk , da er jeg jo ikke så langt unna..Jeg kan høre med henne og om når det passer...
    Ha en kos kveld..her er det krim på TV2:)
    klemklem til deg

    SvarSlett
  27. These are beautiful! So divine! Enjoy the fabulous day, Kellie xx

    SvarSlett
  28. Ahhh, jeg har så lyst og male gulvet her og ♥ Det er jo såå fint!
    Men, DET får ejg ikke mannen i huset med på gitt, jeg har prøvd leeenge;))

    Kos og hilse på deg og, men synd vi ikke fikk snakket litt sammen ja... sånn blir det med så mange på samme sted, ble til at vi snakket med de på bordet mest;)
    Men vi får da håpe på flere anledninger senere;)
    Jeg skal på førjulskos hos Hviit, kanskje vi sees der?

    Klem Line

    SvarSlett
  29. Ville bare si takk for sist. Synd jeg ikke fikk snakket mer med deg, men ser det snart kommer en ny anledning på førjulskos hos Hviit. Klem fra meg

    SvarSlett
  30. Åååå, hadde jeg bare kunnet kommet hjem til ferdigmalte gulv på barnerommene.. da hadde jeg blitt glad da.. Men det er nok mye annet vi må gjøre ferdig først. Gøy med fine inspirasjonsbilder uansett! :)
    Takk for sist, ja! Det var hyggelig å treffe deg :) og det er kanskje ikke så lenge til vi ses igjen!? :)
    klem

    SvarSlett
  31. Heisann:)
    Masse flotte tips og mange lekre bilder du har lagt ut:))

    Ønsker deg en finfin høstdag og uke:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  32. Du skriver laminat, men hva med pergo, har forstått det sånn at det er to forskjellige ting, eller er det det? Kan man male pergo er vel spørsmålet mitt? :)

    SvarSlett
  33. Hei, Anonym!
    Pergo er bare en produsent av laminat, så svaret er: ja.

    SvarSlett
  34. Har du noen fargekoder å anbefale? Har flugger sin helmatte hvite murmaling på veggene og har lyst på hvite (blanke) gulv uten gult eller grått i.

    SvarSlett
  35. hei flott innlegg! Jeg bare lurte på en ting. Jeg skal kjøpe ny parkett da vi skal utvide ett rom. Men jeg tenkte kansje å gå for en litt rimligere parkett, og heller male den hvit. kan jeg da bruke maling med mye gloss i? OG jeg lurte på hva forarbeid må til når jeg kjøper helt ny parkett? takk på forhånd:)

    SvarSlett
  36. Hei, takket være din blogg har jeg nå hvite gulv og super fornøyd:) Tusen takk for meget bra tips, jeg fulgte din oppskrift til punkt og prikke.
    Suzanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Suzanne! Så hyggelig å høre at du har brukt mine tips og blitt så fornøyd. Takk for kjempekoselig tilbakemelding! :)
      Fortsatt god sommer!!
      Klem,
      Anette Willemine

      Slett

Har du noe du vil dele? Legg gjerne igjen en kommentar her, da blir jeg glad!