tirsdag 12. oktober 2010

Vaskerom - del 2

We come to love not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly. (Sam Keen)


I dag fortsetter jeg på temaet vaskerom. Jeg viser flere inspirasjonsbilder, hvor alle har en eller flere viktige detaljer. Meningen er at du skal finne ideer til ditt eget vaskerom, slik at det kan bli mer praktisk og hyggelig . Kanskje sitter du med nye hustegninger, og ser at arkitekten ikke helt har samme mening om utformingen av et vaskerom som deg? Det er på planleggingsstadiet du har sjansen til å påvirke hvordan dette viktige rommet i huset skal fungere, så frem med blyant og linjal.


Gjennom årenes løp har jeg vært på jobbefaring på mange vaskerom, og jeg kan trygt kan si at jeg har sett det meste. Ut fra disse erfaringene har jeg opparbeidet meg mange synspunkter på hva som fungerer. Det finnes selvfølgelig mange innfallsvinkler til å lage det optimale vaskerommet, så de følgende rådene og forslagene er å anse som mine, og ikke nødvendigvis ideelle for alle. Nytt eller gammelt? Bruk de rådene som passer for deg.






1) Lag en plan! Sett ned ønsker og behov. Økonomiske rammer? Budsjett? Tidsaspekt? Tenk overordnet logistikk! Det er det praktiske som er viktigst. Ha riktige mål av rommet og av de elementene du vet skal være der (vaskemaskin etc). Bygger du nytt, sørg for å plassere vaskerommet i tilknytning til soverom og bad. Dersom vaskerommet bygges direkte under et bad i etasjen over, vurder sterkt en skittentøyssjakt. Da slipper man å ha en skittentøyskurv til alle familiemedlemmer.


2) Bruk håndverkere! Med fagbrev! Få flere anbud! Skriv kontrakt! Enklere ting som maling, tapetsering, montering av hyller etc. kan man eventuelt gjøre selv.


3) Lys! Naturlig lys gjennom et vindu og/eller dør er bra, gjennomlys til et tilstøtende rom er enda bedre. Har du et rom uten vindu kan du prøve å åpne et felt i veggen til tilstøtende rom, og sette inn et frostet glass. Det kan utgjøre en stor forskjell. Montér godt med lys i taket og over arbeidsbenk. Innvendig i store skap vil jeg anbefale å montere lys. Du kan også bruke noe så enkelt som små batteridrevne lys. Funker veldig bra.


4) Lufting! Å kunne åpne et vindu eller en dør, er deilig i et vaskerom. Montér uansett en avtrekksvifte, gjerne med fuktsensor. Tenk igjennom valget av tørketrommel. Utluftingstørketrommel trenger løp gjennom yttervegg for å kvitte seg med den fuktige luften, mens kondenstørketrommel med kondensskuffe. Du kan også velge å lufttørke klærne og bruke en kraftig luftavfukter i rommet.


5) Innred praktisk!
* Benkeplass til å brette tøy kan monteres oppå vaskemaskin og tørketrommel. Dersom du har maskinene montert i høyden, bør du likevel sette av plass til en arbeidsbenk. Nedtrekkbare sjalusidører fra overskap til benkeplate kan dessuten være et godt alternativ til en vanlig skapdør. Den er lett å trekk opp og ned, og du får kjapt en ryddig benk
* Hyller over maskinene, med lett tilgang til vaskemidler. Bruk bokser og kurver til oppbevaring, i stedet for å la ting ligge eller stå løst. Ha en egen liten boks til løse knapper spenner, leppepomader etc, som du finner i lommer før vask. Ha også en nødvendig boks til enslige sokker! De tingene du bruker sjeldnere, plasserer du på de øverste hyllene. Husk merking! Glasshåndklær, vaskekluter, gummihansker kan entes oppbevares i kurver eller i skap. 
* Skap til utstyr. Langkost, moppestativ, vaskebøtter, vindusvaskeutstyr, strykebrett. Sett gjerne av et høyskap til dette. Du kan også få strykebrett som monteres i skap og som lett kan slås ut ved bruk. På øverste hylle i skapet setter du vaskemidler som bør oppbevares utilgjengelig for barn! På skapdørens innside monterer du en laminert vaskeanvisning, med forklaring av symboler. Husk å skrive opp telefonnummeret til Giftinformasjonssentralen 22 59 13 00, dersom uhell oppstår!
* Tørkestativ som er sammenleggbare, eller tørkesnorer som kan dras ut fra en veggbeholder er et must i rommet. De klærne som ikke kan tromles må ha mulighet og plass til å henge til tørk!
* Skittentøyskurver bør du plassere i direkte nærhet til vaskemaskinen. En god løsning kan være å henge kurver/bokser på veggen. De kan også stå på hjul under en benk slik at de lett kan trilles frem til vaskemaskinen. La gjerne barna ha ansvaret for å putte sitt eget skittentøy i riktig kurv.
* Rent tøy har merkelig nok en tendens til å hope seg opp på vaskerommet, før det finner veien tilbake til familiemedlemmenes respektive skap. Dette kan du lett gjøre noe med. La alle i familien få sin egen boks eller kurv som står i en hylle på vaskerommet. Sørg for at alle tar en tur innom vaskerommet og henter sin navnemerkede kurv med rent tøy. Her i huset fungerer det faktisk veldig bra (utrolig nok!).  
* Søplebøtte bør være lett tilgjengelig.
* Gardiner i tekstil bør unngås, da det lett tiltrekker seg støv fra rommet. Bruk heller en rullgardin eller en lamell. Disse er lett å stryke en klut over, tar minimalt med plass slik at det slipper dagslyset inn.
* Utslagsvask er praktisk å ha til vask av ting som ikke går i vaskemaskinen. Jeg vil anbefale en uttrekkslange på armaturet. Veldig praktisk for de med mellomstore og små hunder. Husk likevel på at det er god nok avstand mellom blandebatteri og vaskekum. Du skal ha god nok plass i kummen til å fylle en vaskebøtte.
* Sluk anbefales på vaskerom da også rommet gjerne brukes til spyling av støvler og regntøy. Da er det lett å få vannsøl på gulvet. Har du derimot et vaskerom uten sluk, bør du huske på å montere vaskemaskinen med en spesiell tilkobling som er beregnet for rom uten sluk. Den har en stoppeventil. Nyere maskiner pleier å ha dette innebygget, men har du en eldre vaskemaskin bør du ettermontere dette, på kranen før tilkobling av maskinen.
* Varmekabler anbefales på vaskerommet. I tillegg til å være med på å tørke klær, gir det en behagelig temperatur når man skal oppholde seg i rommet.
* Dusjnisje/-kabinett vil jeg gjerne anbefale hvis du har plass nok. Et ypperlig sted å ha en ekstra mulighet for å dusje møkkete barnehagebarn, vaske hunden din eller avlaste andre bad for sportsungdommer med hyppig dusjebehov. 
* Materialvalg kommer etter at du har bestemt deg for det praktiske utstyret du trenger. Velg lyse farver som får rommet til å virke luftig, så kan du heller tilsette noen morsomme detaljer, som du lett kan bytte ut. Husk at det bør være noe som tåler hyppig vask og som tåler litt røff behandling. Styr unna for mye profilerte lister på skap da rommet gjerne blir lett støvete fra tørketrommel og klesfiber. Velg helst maling beregnet for våtrom hvis du vil male veggene, da vått tøy som lufttørkes avgir mye fuktighet. Du kan også velge blant våtromstapet eller fliser. Synes du knaselyden fra sand på flisegulv er plagsomt, kan du velge å legge et våtromsbelegg i stedet. Bruk en gulvlegger for å få dette forskriftsmessig lagt, med sveisede skjøter og riktig montert i sluk.
* Hobbyplass på vaskerommet er veldig greit å ha plass til. Et sted du kan sette en symaskin, pakke inn presanger eller stelle planter og blomster da sommersesongen er ferdig.
* Musikk  eller en liten tv kan være hyggelig selskap hvis du skal stå på vaskerommet å stryke.


6) Maskiner og miljø (neste innlegg, Vaskerom - del 3) Se også Vaskerom - del 1.


Å bruke tid på å planlegge vaskerommet er en viktig forutsetning for å få et vellykket resultat. Fikk du noe å tenke på? I neste og siste del av serien tema vaskerom, skal jeg ta for meg maskiner og miljø. Følg med videre!
Ønsker dere alle en flott dag!
Klem,
Anette Willemine

31 kommentarer:

  1. Wow! Tusen tusen takk for at du deler din visdom! Her var det utrolig mange geniale løsninger og gode tips. Gjett om jeg skal skrive dette bak øret til vi en gang får oss større hus:-) Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  2. Hei:)

    Sååå fint altså:) Tusen takk for alltid god inspirasjon skjønne du:) Ha en fiiin dag:)

    Klem:)

    SvarSlett
  3. Den som hadde hatt vaskerom.*sukk*
    Her var det i alle fall mye inspirasjon og gode ideer.
    Ha en fin dag.
    Klem fra Hanne Mette

    SvarSlett
  4. Takk for alle flotte tips! Skal notere meg dem nå når jeg planlegger vaskerommet.

    Kari :-)

    SvarSlett
  5. Her var det mange nyttige tips til dem som planlegger husbygging og oppussing.
    Flotte bilder også, som gir masse inspirasjon til oss:)
    Fin dag til deg
    Klem Tove

    SvarSlett
  6. OMG - så mange fine vaskerom!! Jeg blogget om mitt lille for en stund siden - om jeg en gang skal bygge nytt hus skal vaskerommet
    bli S T O R T! Med egen inngang :0) Takk for flotte inspirasjonsbilder og ønsker deg en super kveld!
    Kjersti

    SvarSlett
  7. Her var det mange gode tips, og ikke minst mange fine vaskerom. Lagrer alt bak oret til den dagen jeg er saa heldig aa faa et vaskerom selv.

    Ha en fin kveld!
    klem Nina

    SvarSlett
  8. Hei Anette!!
    Dette var virkelig midt i blinken for meg, vi holder nemlig på å lage litt orden på vaskerommet, og det er ikke enkelt med et lite rom og mye som skal ha plass:))
    Takk for mange gode tips!
    Ha en flott uke
    Klem

    SvarSlett
  9. Eg blei litt deppa no... Vaskerommet er det rommet eg er mest misfornøgd med i huset. Alt for lite, og dårleg planlagd. Men så blei eg glad også, for her var det mykje lekkert å sjå på! :)

    Takk for så fin kommentar på FB om småtassane i huset! Dei er VELDIG like sin far på utseende forresten ;)

    Ha ein flott kveld!
    God klem E :)

    SvarSlett
  10. Hei kjære Anette Willemine! Skulle nesten tro du hadde skreddersydd disse innleggene for meg.

    Vaskerommer er neste ut hos oss :)
    Ikke veldig omfattende oppussing, men det skal males og gjøres smartere og alle tipsene er gull verdt! Bildene er til stor inspirasjon :)

    Nydelige innlegg -og bildene fra stuen din var helt skjønne. Fantastisk flotte kontraster! Veldig kos å få et innblikk hos deg! Du er så flink å finne akkurat de rette tingene som utfyller og hever hverandre..

    Smilte av kommentaren din om Sigrun Berg-sjal. Jeg fikk et i presang av en "alternativ" tante :) Må vel innrømme at jeg ikke var overvettes begeistret. Hos meg var det merkeklær som gjaldt på den tiden :)

    Har vært på ferie i nord i 1,5 uke med mann og barn - uten nett - så det er kos å være tilbake nå! Tusen takk for dine alltid så skjønne hilsener!

    Stor klem fra Tove

    SvarSlett
  11. Så spennende bilder! Her var det virkelig inspirasjon i bøtter og spann. Lekkert!!

    SvarSlett
  12. hehe..ingen trøstepremie.:-))

    masse fine vaskerom..men litt mye maskiner og ting og tang på de fleste etter min smak...:-) det jeg vil ha er stooor plass til å tørke tøy, så noe slipper unna trommelen.:-)

    en fin kveld til deg berta.:-)

    SvarSlett
  13. Hvis man ikke har et vaskerom kan man lage seg et vaskerom;) http://fruenfratrondheim.blogspot.com/2010/04/smart-vaskeromlsning.html
    Her er hvordan vi hadde det i leiligheten. Veldig praktisk.

    For en herlig blogg du har!

    SvarSlett
  14. ÅÅ, så fine vaskerom. skulle gladelig tilbrakt noen ekstra timer her hvis jeg hadde hatt sånn luksus blant skittentøy og vaskepulver. Nå er det snart husbygging på gang hos oss, og for første gang i mitt liv skal jg få vaskerom med litt størrelse på. Så dette var nydelige bilder til inspirasjon!! Ha en fin kveld. Klem fra Line

    SvarSlett
  15. Tusen takk for mange, mange nyttige tips Anette!
    Når jeg ser på alle inspirasjonsbildene her, så ser jeg lett at det er viktig å ha skapdører på det meste. Så ikke det blir rotete både visuelt men ikke minst ikke blir støvete. De øverste bildene du viser her har jeg sett på en annen blogg..for leenge siden, men har ikke husket hvilken. Det rommet satte seg fast på min netthinne som det perfekte vaskrom. Nå oppdager min kjære det her og sa umiddelbart:" sånn vil jeg at vaskerommet skal bli!". Ja, er det noen sak..trengte ikke å overbevise ham om at det var det jeg ville ha òg:)
    Gleder meg til neste innlegg Anette. Og jo..forresten...tror jammen det skal bli et "pakkehjørne" med ruller, bpnd og saks på veggen. Kjempelurt Anette!
    God klem fra Line

    SvarSlett
  16. Hei Anette Willemine
    Tusen takk for alltid så koselige kommentarer ♥ Flott header du har laget deg! Herlig innlegg om vaskerom, har et i kjelleren som ikke er gjort noe med – så det er alltid kjekt med inspirasjon :) og veldig kjekt å drømme seg litt bort også ;) veldig flott også med tips som du har skrevet… for ja det er mye å tenke over. Jeg har herved kopiert tekst og bilder og arkivert det til en gang jeg får bruk for det *smil* Og du verden så mange flotte bilder du viser nedover her (har ikke fått tid til å kommentere det før nå) Jeg bare ELSKER salongbordet ditt!!! – virkelig lekkert ♥ og flott høstpyntet utenfor hos deg… Ønsker deg en herlig kveld sammen med din datter og Greys… Stor klem fra Mette

    SvarSlett
  17. Jeg er helt rørt!
    Så koselig og for en ekte omtanke!
    Du er bare fantastisk..

    Hos oss har det vært lekser og saft rundt spisebordet. Jentene har vært flinke er er nå i seng. Jeg har samme plan som deg videre utover. Tirsdag er TV-kvelden min.. Mannen er akkurat hjemme fra trening -tenkte vi fortjente et lite glass rødvin i kveld og bare kose oss med fyr i peisen, TV (og bok for han :)

    Nyt kvelden med datteren din! Det høres veldig kos ut!

    Varm klem

    SvarSlett
  18. Hei!  en klem i natten fra deg til meg! Torsdag suser jeg inn til IKEA å kjøper vaskeromsinnredning. Rommet er ikke større enn 6 kvm tror jeg, så trenger og suger til meg alt av tips! 

    SvarSlett
  19. Herremin!!! Så du at du fikk røøøde hjerter!!!?? Hvordan fikk jeg til det!???jeg gir meg over!!!

    SvarSlett
  20. kyss katta... når jeg skrev med iphone, så ble det prinsesse, hjerter og jeg sendte til og med en tiara til deg!

    hva sier du om dette da??♥

    SvarSlett
  21. Heisann...
    endelig på nett igjen...og gla er jeg...:)flott inspirasjon her ....
    nå skal jeg bare kose meg og surfe rundt her i kveld:)
    ha en hyggelig aften snuppa...
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  22. Virkelig fin inspirasjon:) Thanks:) Drømmen er jo et svært gjennomtenkt praktisk vaskerom:)

    SvarSlett
  23. Dette var akkurat det jeg trengte. Tusen takk!!

    SvarSlett
  24. Dette var mange gode tips som jeg tar med meg på veien videre. Tvingte Husbonden til å gå inn på bloggen for å lese også:-)

    Ha en super rydde helg

    SvarSlett
  25. Ååå, det var noen utrolig flotte vaskerom!!! Har akkurat bygd nytt hus og jeg drømte om et praktisk og koselig vaskerom, men da det i tillegg skulle fungere som teknisk rom ble det ikke akkurat som jeg hadde håpet. Skal studere bildene nøye og se om jeg får noen gode ideer!

    SvarSlett
  26. Hei Anette
    Tusen takk for at du deler dine nyttige tips med oss :). Vi har et lite vaskerom som jeg har planer om å innrede etterhvert. En utfordring som det er viktig å bruke lang tid på, har jeg funnet ut :). Likte spesielt tipset om radio, for DU - så mye tid jeg bruker på å stryke rosa kjoler ;-DD. Igjen, takk for kunskapsrike tips! Er så glad for at jeg klikket meg inn på bloggen din :-). Nydelig interiør!
    Ha en super søndag!
    Mvh
    Hanni

    SvarSlett
  27. Takk for tipsene!!!! Dette lærte jeg av. Nå skal det blir orden. Og dusjkabinett.

    SvarSlett
  28. Dette hadde jeg utrolig mye igjen for å lese! Tusen takk for kjempe gode tips! Vi er i gang med planlegging av vaskerom, så dette kom virkelig godt med. Mye her jeg ikke hadde tenkt på i det hele tatt.
    Ha en fin dag!
    Hilsen Christine

    SvarSlett
  29. Fantastisk og meget nyttig innlegg!!Takk for veldig bra inspirasjon!

    SvarSlett
  30. Hvor kan man få tak i disse flotte dype hvite vaskekummene? Tenkte bruke vaskekummen som badebalje til den lille som kommer i desember. Og klarer liksom ikke finne akkurat den jeg vil ha, bortsett fra de bildene du har lagt ut her... Setter pris på kjapt svar! Veldig mange fine løsninger du har her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildene er fra USA så det skal nok bli en utfordring å få tak i akkurat disse i Norge. Har undersøkt hos flere leverandører, men jeg har ikke funnet noen som er tilsvarende. Hva med å sjekke i Sverige eller Danmark?
      Lykke til!

      Slett

Har du noe du vil dele? Legg gjerne igjen en kommentar her, da blir jeg glad!