tirsdag 27. november 2012

A M A R Y L L I S

Det er med menneskene som med stjernene; det finnes selvlysende legemer som gir kraft og sol til andre. (Bjørnstjerne Bjørnson)

Amaryllis - en av blomstene jeg bare må ha i julen. Aller best liker jeg de som er avskåret, og som jeg kan sette i vaser. I helgen måtte noen av disse vakre blomstene bli med hjem fra blomsterbutikken. Sammen med noen grener furu ble det enkelt og stilig i en stor vase.
Lyslykten fra Rivièra Maison er på plass, denne gangen dekorert med perlekrans og lys. Så snart jeg kommer hjem tenner jeg stearinlys i de rommene jeg oppholder meg. Nå må jeg se å få fylt opp lageret med lys før jul. ;o)
Hvilke blomster er dine favoritter til jul?
Har du ikke lest innleggene med juleinspirasjon?
Da kan du se her, her, her og her.

Ønsker dere en fin ettermiddag og kveld!

Anette Willemine

Foto: Sunhome


Blogglisten

36 kommentarer:

  1. Nydeleg!
    Raude og kvite blomar for det meste :-)
    Nokre Julestjerner, Amaryllis og sviblar..

    Ha fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, ja svibler er også vakre. Aller penest når de halvt utsprunget, synes nå jeg.
      :o)

      Slett
  2. Hei.
    Kjémpelekkert,
    Får en kjøpt en sånn lykt i år tro,
    Så nydelig hos deg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Sylvia! Ja, den lykten har jeg blitt glad for. :o) Er så lett å bruke til mange slags dekorasjoner eller små stilleben.

      :o)

      Slett
  3. Så utrulig nydelige bilder:)eg må alltid ha kvit amaryllis,hihi ingen rød her og så kvite svibler og hadde det finnes svart amaryllis så hadde eg nok tatt det og:)
    Så koselig som det er nå med levende lys og at ein kan begynne så smått å pynte,kjempekjekkt sjølv om eg ikkje alltid er heilt fornøyd med slik eg pynter,er litt redd det enten blir for lite eller for masse,skal ikkje være lett:)

    Ein fine kveld til skjønne deg:)
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Lillian! Tenker at du pynter det flott til jul. Balansen er hårfin når det gjelder for mye eller for lite pynting. Jeg ender gjerne heller med å fjerne noe, i stedet for å fylle på med mer. ;o)

      ;o)

      Slett
  4. Så lekkert!
    Og flotte bilder
    Kos deg
    Klem

    SvarSlett
  5. Amaryllis er en favoritt, da er d julestemning. Flotte bilder hos deg AW som vanlig.
    Snart begynner jeg å pynte her på gården, prøver å gjøre førjulstiden koselig enn stressende.
    Fin førjulstid til deg og dine.
    Klem Bodil

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Bodil! Kan tenke meg at det blir vakkert på gården hos deg!!

      :o)

      Slett
  6. Lindas, todas super angelical.
    Tenha uma ótima semana.

    SvarSlett
  7. Dette er noen av de vakreste blomstene som finnes!
    Foretrekker som deg den avskårne varianten :-) Jeg kjøpte til helgen
    noen hvite amaryllis, men de var "fylte" i blomsten. Utrolig fine!!

    Og så er det jo sviblene da, men har ikke kjøpt de enda i år. Og ikke
    å forglemme julerosen; kanskje den vakreste av dem alle!!

    Ønsker deg en fin kveld, klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå skal jeg inn å se på hvordan disse fylte ser ut. De høres spesielt vakre ut!

      :o)

      Slett
  8. Hei, Nydelige bilder hos deg som alltid. Min favorittblomst er egentlig roser fordi de symboliserer kjærlighet og romantikk - det gir meg god energi:-) Den hvite amaryllis er nydelig:-) klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Siv! Håper du har en fin førjulstid!

      :o)

      Slett
  9. Jeg bare må ha hvite amaryllis. Kjøper dem i begynnelsen av desember, gjerne dem med 2-3 skudd, og passer på frem mot lillejulaften. De skal springe ut 24, og det går som regel bra. Og så må jeg ha hvit asalea på spisebordet. Lager også noen blomsterdekorasjoner med furubar (heter det det?) og grennelliker. Selv om jeg er glad i rødt til jul, så må blomstene være hvite. Det hender det sniker seg inn en rød julestjerne kjøpt av husbond', men den går ut 1. nyttårsdag. Er flink til å glemme og vanne da vet du. Koselig med litt julestemning i adventstiden. Ha en koselig kveld søte deg. Hilsen Berit

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres ut som du får en vakker jul med alle de fine blomstene. Jeg er jo også mest glad i hvite blomster til jul. Og som deg må også jeg ha en stor azalea. De er vakre. Ha, ha, må jo le av deg, husbonden din synes vel det pleier å bli brått slutt med julestjernen. (Mr. Sunhome hadde nemlig latt seg lure tvert.) ;)
      Fin ny dag i morgen til deg, Berit!

      Slett
  10. Å,så vakre bilder. :) Amaryllis er en klar favoritt til julen,og for meg MÅ de være hvite. Har enda bare i potter,men skal ha avskårne nærmere jul... De er såå vakre, så en trenger nesten ingen annen julepynt.Klem fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant Liv! De må være hvite her også. Her pleier alle mine juleblomster å være hvite til jul, men det hender jo jeg får andre farver når vi har besøk, og det er også hyggelig. :o)
      Synes det er lekkert å samle mange sammen, men de er også vakre én og én.
      Ha en fin ny dag i morgen!

      Slett
  11. Herlig julestemning som kommer snikende.
    Favoritter her er amaryllis, svibler, julerose og masse tulipaner. Hvite asealea hører ogå hjemme i huset til jul:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse er også alle mine favoritter - alle i hvitt!

      :o)

      Slett
  12. Absolutt de avskårne hvite er favoritter...nydelige:)
    Ses vi på Maxbo?
    klemklem til deg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant?! Liker alle juleblomstene hvite her hos meg.
      Kan dessverre ikke på torsdag. Reiser til Kr.sand. Kos deg så mye!
      :o)

      Slett
  13. Så nydelig hos deg!
    Og hvite blomster er jo bare alltid vakkert!
    Jeg er veldig glad i svibler-men tåler de ikke lenger pga allergi.
    Julerosen er en favoritt og faktisk julegleden og da den rosa,siden det minner meg om mormor.
    Heldigvis elsker jeg rosa da...
    Til jul er det burgunder og rosa hos meg,det har det vært i sikkert 15 år nå.
    Syns julerødt er vakkert hos alle andre!

    Ha en flott dag du flinke!
    Klem Camilla.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Camilla!
      Det er så fint å ta med gode minner som du gjør med din mormor. De rosa er også veldig vakre. :o)

      Ha en fin dag du også!

      :o)

      Slett
  14. U're beautiful home! i'm fell in love in youre house! :)

    I am greeting,
    Monika :)

    SvarSlett
  15. Helt enig med deg. De er utrolig vakre. Får julestemning med en gang de kommer i hus. Og det var utrolig lekkert å kombinere de slik du gjorde.

    Kirsti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant?! Det er ofte flottest med det enkle, synes jeg. :o)

      :o)

      Slett
  16. Så utrolig lekkert hos deg, enkelt og vakkert pyntet! Amaryllis er stor favoritt hos meg også:)
    Ha en fortsatt fin uke!
    Klem

    SvarSlett
  17. Vad kul att du kikade in hos mig :-)
    Amaryllis är också min favorit julblomma och ljus kan man ju inte få för lite av under denna tiden på året, här tänds det upp med ljus varje kväll!

    Ha en fin onsdag
    Kram Sandra

    SvarSlett
  18. Takk, Sandra! Ha en glad onsdag!

    :o)

    SvarSlett
  19. Helt enig, amaryllis er en favoritt, og da i HVIT !
    Nyyydelig :)

    Fint ide og kombinere med kun litt furu.

    Har kjøpt en i potte, som bildet viste skulle bli hvit, også har jeg selvsagt hvite svibler...som begynner alt å lukte...mmmm.... me like :)

    God førjulstid !

    SvarSlett
  20. WOW vilken mysig post:) amaryllis är sååå VSCKER. Jag följer din blogg nu.

    Vill du se en skön butik med julklappsgodis..kolla in min blogg:)

    ha en fin advent

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvarSlett
  21. Så lekkert :-) Hvor er de 3 nydelige telyse stakene fra? :-)
    Mvh Merete

    SvarSlett

Har du noe du vil dele? Legg gjerne igjen en kommentar her, da blir jeg glad!