mandag 7. januar 2013

Bad med marmor

Skriv fornærmelser i støv, men riss godhet i marmor. (Platon)

Hei alle gode!
Platon har rett; vi kan lettere minnes de ting som gjøres i godhet ved å la de få større plass enn de dårlige. Lett å si kan man kanskje si, men det handler faktisk om å bestemme seg for hva man skal la få hovedrollen i sitt liv, av ord som er sagt, av handlinger som er gjort og opplevelser man har hatt. Påvirkninger som er med på å forme en, men som ikke definerer den man er, med mindre man lar det få anledning.

Kanskje man skal la erfaringene hittil i livet gjøre en mer bevisste på hva man kan bruke det til?
For uansett hva som ligger bak, er det bare en selv som kan skrive den nye historien, ved å bruke levd liv til å gjøre det man har og er nå, til det beste stedet å være.

Tankens kraft er sterkere enn man kanskje kan begripe, og det er valget av de små stiene i ens tankegang som kan utgjøre resultatet av hvilken vei man fører seg selv på videre. Man kan ikke møte fremtiden ved å gå baklengs. Da snubler man bare. Det er ved å se fremover, med åpne øyne at man ser klarest og best. Ved å legge igjen de gode minnesporene på stiene, kan man lettere finne tilbake til det beste i ens levde liv
- som Platon sier: risset i marmor.

Her velger jeg en elegant overgang til dagens bilder jeg ønsker å dele, nemlig et lekkert bad laget i; nettopp marmor. Dette materialet har ligget litt gjemt og glemt i interiørbildet en god stund. Nå, derimot, er det i ferd med å komme tilbake med stor synlighet. Vi ser det alene, men også gjerne sammen med andre materialer som treverk og metall. Hva synes dere om marmor?

Ønsker dere en dag med gode tanker!

+

Anette Willemine

Foto: Pernilla Hed/Sköna Hem
Carraramarmor, hvitt og mørkt treverk er en lekker kombinasjon.

Siden dette er en loftslelighet, er badekaret plassbygget med en praktisk benk i forlengelse av badekaret.

En lav trapp i valnøtt forbinder badet og omkledningsrommet direkte til soverommet. En glassdør er montert for å dele rommene, hvis man ønsker å være uforstyrret på badet, men den står mest åpen.

Det godt med skapplass i omkledningsrommet. Gulvet er i valnøtt.


26 kommentarer:

  1. Elsker de gamle stokkene, skapplassen og trappa med den kule glassdøra....
    Ja, kult bad, men jeg synes ikke denne marmoeren er noe fin jeg. Jeg vet det er så "in" nå, men det er ikke alt som er trendy som er fint, i mine øyne ihvertfall! kanskje jeg bare er litt gammeldags, hihi!

    Ha en fin uke!

    Klem Bodil

    SvarSlett
  2. Jeg liker godt naturstein! Mormor finnes i mange forskjellige mønstringer avhengig av hvor hvilket marmorbrudd den kommer fra. I disse dager blir mitt bad i Syd Tyrkia renovert og får nye marmor gulv og vegger. Kan nesten ikke vente til neste tur for å se resultatet..
    Takk for alle dine supre blogginnlegg!

    SvarSlett
  3. Å herregud så lekkert! Badet mitt trenger en renovering, men det er litt frem i tid. Vi får se etter hvert!
    Ha en fin mandag. Hilsen Berit

    SvarSlett
  4. Ojoj, dette var virkelig drømmebadet!!
    Kjenner at marmor vokser på meg, hehe, var ikke heeelt fan i begynnelsen, men liker det litt mer for hver dag ;)

    SvarSlett
  5. Drømme, drømme :) Kjempe lekkert med marmor!

    SvarSlett
  6. kloke ord ♥

    og for ett bad! Lekkert

    SvarSlett
  7. Så lekkert!! Liker kontrastene mellom det rustikke og marmoren ;) KOSelige dager lille venn ;)
    Ringer plutselig ;)
    Klemmer Anki

    SvarSlett
  8. Hei, WOw så lekkert. klem Siv:-)

    SvarSlett
  9. Minner meg om Italia !

    Veldig populært her, men akk - også dyrt, hadde dessverre ikke råd til det da 3 bad skulle lages på vår Villa, men guuuud som jeg hadde lyst på det :) hehe

    Akkurat disse bildene, syntes jeg viste dette badet litt "kaldt" -
    kanskje lyset som gjør det?
    Men, selvsagt er det lekkert - eller som en italiener ville sagt:
    bellissimo ;)

    Godt nytt år !!

    SvarSlett
  10. Wow!!!
    Jeg har en stor svakhet for synlige trebjelker som i dette badet, og det er vel det jeg liker aller best på bildene. Men marmoren er også utrolig lekker!
    Ha en flott kveld!
    Klem fra Kristin
    Ps: utrolig viktig og flott skrevet!

    SvarSlett
  11. Så sant, så sant! Og så viktig å huske på:)

    Lekkert bad med fantastiske detaljer:)

    Et riktig godt nytt år til deg og dine:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  12. Jeg synes marmor er lekkert, men det passer ikke over alt. Marmor krever litt plass, men på disse bildene var marmor helt perfekt :-) Nydelige visdomsord ♥

    Ha en fin uke søta!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  13. Et lekkert bad. Jeg hadde nok syntes det var like lekkert i bare hvitt.. også uten marmoren jeg da:).. selv om marmor kan være fint også det.
    Derimot likte jeg spesielt godt det mørke gulvet og den store glassdøren med bokstavene BAD på. Jeg liker at det er lyst og luftig, og spennende med annerledes-detaljer enn det man ellers ser. Dessuten.. morsomt for meg å se hvordan et bad på loft innredes.. i og med at jeg får det selv snart. Med skråvegger både her og der er det jammen myyye å tenke på;) Men annerledes blir det ivertfall!

    Ha en god fortsettelse på uka Anette:)
    Klem fra Line (gamle morsommeting:) )
    Klem fra Line

    SvarSlett
  14. Jeg elsker marmor! Holdt på å velge det når vi pusset opp badet, men valget falt på terazzofliser med knust speil i..
    De siste par årene har jeg kontinuerlig mast på mannen min om at vi må bytte benkeplaten på kjøkkenet til marmor....tror du jeg klarer å mase meg til det?
    Ha en fortsatt fin uke !!

    SvarSlett
  15. Å, dette kom som bestillt Anette, vi skal pusse opp badet og jeg har hele tiden ønsket meg marmor. Her fikk jeg virkelig fine ideer å kanskje bruke.Trenger ikke marmor over allt vel. Flott med de speilskapene mot den kalde marmoren og glassdørene inn til dusjen og omkledningrommet og så måtte det bare vær varmt treverk i tillegg---supert---.Må titte noen ganger til---he-he-
    Toril

    SvarSlett
  16. Hei Anette ! Du presenterer nok en lekker billedserie for oss :) Tenk å kunne hatt et slik bad !!!! En drøm ! Blandingen av marmor mot rustikt treverk ,er lekkert . Tror personlig jeg ville valgt helt hvitt mot mørkt,men marmor er jamen lekkert det også :) Har et bad som kunne trenge renovering.Vanskelig å velge,om en hadde muligheten .Fant et gullkorn i teksten din ,det med å se seg tilbake..... En har så lett for å dvele ved fortiden ,vanskelig å la være ,og ikke alltid så lurt . En kan lett snuble litt :) Ønsker deg en fin dag ! Klem fra Liv

    SvarSlett
  17. Marmor är vackert, starkt och säkert
    väldigt lättstädat. Det här var något
    att drömma om, önskar vi hade ett sånt
    badrum.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  18. Vise ord i innledningen her, så viktig å huske på, spesielt på de dager kroppen verker skikkelig og man mest har lyst til bare snu i døren og gå å legge seg igjen! ;)

    Jeg elsker naturmaterialer, og ikke minst marmor, heltre og marmor er begge vakre, slitesterke, tidløse, varige kvalitetsmaterialer, og det er også grunnen til at vi valgte nettopp tre og marmor på alle gulv i huset! ;) Badet vårt har marmor på gulv, vegger og benk, på entréeggulvet ligger en annen type marmor, peisene har marmor i front, og på stuegulvet har vi også lagt hvit Carrara-marmor med svake lyse årer i, lyst og lekkert ble det, og jeg ret og slett elsker det gulvet! ;)) Så jatakk til marmor! :D

    Håper vinteren er snill med deg! ;) Ha en fortsatt fin uke! :0)

    Stor klem, Ann.

    SvarSlett
  19. Tenkte som Flisan: Lækkert! Rett og slett :-)

    Og viktig sitat ;-)

    klem

    SvarSlett
  20. Lekkert, rent og pent :) Flott inspirasjon :)
    Ha en fin dag, Anette :)
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  21. Det er mye visdom i det... Se fremover er viktig - og det er en kunst i seg selv å lære å slippe fortiden, selv om vi også kan lære mye av den. Selv er jeg veldig flink til å se fremover, men ikke så god til å slippe fortiden. Hadde man bare visst mer om hvordan fremtiden skulle bli, ville man kunne nyte de gode øyeblikkene bedre da de var der - istedet for stadig å vente på "noe bedre" og ende opp med å lengte tilbake til det som en gang var... Jeg havner alltid tilbake til "klisjeen" - at jeg må bli flinkere til å nyte øyeblikket mens det er der ;)

    Marmor ja - jeg fikk en kraftig overdose med marmorlaminat på 80-tallet, så jeg sliter litt ennå. En ting jeg har lært med alderen, er at jeg er lett påvirkelig. Naturmaterialer er jeg veldig glad i, så når hjernen har tatt inn over seg at det er ekte og ikke plastikk som gjelder i denne runden - så er jeg nok "solgt" jeg også skal du se!

    Ønsker deg en fortsatt god uke!

    Klem Linnette

    SvarSlett
  22. Lever alltid etter den .:))

    dette er jo lekkert...:) grå marmor er finere enn den beige syntes jeg.:) Men tenker at dette hadde jeg kanskje gått fort lei.:))

    og forresten, godt nytt år.:) fine forsetter du har..:))

    Håper du har gode dager.:))

    KLEM Fra meg.:)

    SvarSlett
  23. Nydelig bad!!! =)

    www.ingvild.no

    SvarSlett

Har du noe du vil dele? Legg gjerne igjen en kommentar her, da blir jeg glad!