mandag 14. januar 2013

Ta solen inn med gult!

Snefnugg danser i dag
som lette stjerner i et kort liv
beveger de seg
grasiøst
alene
frie
i sin egen drøm
likevel sammen

Så holder de hender før de lander
som et teppe av stillhet
finner de ro
og venter
på solen
som kommer.
(Anette Willemine)


Jada, både solen og lyset blir stadig mer tilstede, og for hver dag som går får jeg lyst til å hente inn solskinn i huset. Hva passer vel bedre enn at en av de deilige farvene denne våren og sommeren er gult?
Her er en smakebit fra noen av verdens viktigste stemmer innen heute couture og Prêt-à-porter i moteverdenen.
Det blir gult i flere nyanser, fra de duse pastellnyansene til de klare sterke. Veg etter humør og stil.
For min del fikk jeg en overdose av gult på slutten av 80-tallet, så det blir nok ikke noen ny runde med solgult kjøkken hos meg. Den gangen brukte jeg den sammen med en kornblå farve. Friskt og flott, men akk som jeg gikk lei det.
Gult vil nok finne sin vei inn her likevel, dog i små doser, som accentfarve.

Hva synes dere om gult? Er dere klare til å ta den inn i huset eller kjøpe klær i denne farven?

Ønsker alle en glad start på uken!

+
Anette Willemine

Moodboard: Sunhome, Foto: Produsentene/Pinterest
1. Gucci, 2. Dior 3. Kartell, 4. Pantone, 5. Louis Vuitton. 6. Pinterest

Moodboard: Sunhome, Foto: Produsentene/Pinterest
1. Francis Montesino, 2. Louis Vuitton, 3.Michael Kors, 4. Louis Vuitton 

16 kommentarer:

  1. Heisann:)
    Så flotte ord og herlig inspirasjon:)
    Små doser med gult kommer til å snike seg inn
    hos meg også:)

    Ha en finfin ny uke:)
    Klem fra Marianne

    SvarSlett
  2. Ahh! lekre bilder!
    men jeg er ingen
    g u l person
    ...ser syk ut hvis jeg tar på meg noe gult.
    Gule blomster og kanskje puter med litt gult er det nærmeste jeg kommer den fargen her i heimen :)

    Så nydelig dikt du har skrevet!! ♥

    Ha en kveld!

    SvarSlett
  3. *Ha en FIN kveld ! skulle det stå :)

    SvarSlett
  4. Oh yes! Jeg er klar for litt gult, men bare LITT:))
    Hadde en okergul periode på nittitallet, sammen med bondefargene rødt, grpnt og blått og det står enda som en SKREKK for meg:)

    Men en klarere gulfarge i små doser er fresht, kult og lekkert:)
    B¨de i interiør og klær:)

    Ha en fin fin kveld!

    SvarSlett
  5. Jeg hadde skikkelig dilla på gult i fjorvinter - ligger jeg litt i forkant motemessig??? ;D hi-hi..
    Jeg er sikkert klar igjen, hvis jeg finner noe jeg liker. Får alltid lyst på mer farger når solen begynner å varme.

    Tusen tusen takk for London-tips, skal leses nå!

    Fiiin kveld til deg og dine!

    SvarSlett
  6. Ohh No! Jeg tror ikke jeg er klar til å ta inn noe gult i interiøret. Men det kan absolutt skje at jeg kan kle meg i noe gult. Det er en nydelig farge til sommerbrun hud!
    Jeg husker vi hadde Okergul Peer Gynt tapet over mørk burgunder brystpanel på kjøkkenet vårt på slutten/starten av 80-90 tallet. Sterke minner!

    Ha en flott uke!

    Gro

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, de bondefarvene var en... utfordring, kan man si.
      Litt gult til brun hud - lekkert!

      Slett
  7. Gult er en deilig energigivende farge, - særlig på denne tiden av året!

    SvarSlett
  8. Heisan ! Gult er kuult,heter det jo :) Er glad i gult ,bruker mye klær i den fargen. Skjerf ,trøyer og topper . Bare gulfargen er kald. Bruker det helst om sommeren ,liker mørke farger denne årstiden :) Gult som farge i heimen ,vil jeg derimot ikke ha.Vet ikke hva det er,men bare en gul påskekylling eller to,skjærer meg i øynene inne her :) Er jo mange nyanser av gult,men blir feil uansett.Du har skrevet et nydelig dikt, Anette ,du er en tusenkunstner .!!! Var så fint å se de lette snøfnuggene i dag, hvitt og vakkert ute ! Merker det blir lysere for hver dag nå,og det er så godt ! Går mot vår,tenk på det ! Sol og lys gir så mye energi,vi trenger det nå :) Kaldt om dagen ,men vi har det varmt og godt inne . Kler en seg godt ,kan en rask spasertur også gjøre susen :) Ha en fin uke ! Klem fra Liv

    SvarSlett
  9. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min :) Det er så koselig! Gult er en herlig farge! En positiv og vårlig farge :)

    Stor klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett
  10. Tja - bittelittegranne gult kan være OK, men jeg har også fått min dose. Husker jeg hadde knall gul buksedress, i krimpeleenestoff, her tidlig på 70 tallet. Fulgte på med knallgul strømpegenser med korte armer, knallgul bikini, knallgule stuegardiner og som ikke dette var nok - GULT KJØKKEN! Kan ikke annet enn le - jeg har gult langt oppe i halsen. Synes til og med gule påskekyllinger egentlig heller skulle vært hvite!! Kan driste meg til noen gule blomster, men det er sannelig bare så vidt! Men den gule solen ønsker jeg velkommen!! God ny uke Anette - klem Berit

    SvarSlett
  11. Måste säga du har finaste bloggen nr1.
    Vacker fin och krimskrams. Hoppas du förstår vad jag menar. Oh då fint med guld o gult.
    Läckert läckert
    Kram
    Eva

    SvarSlett
  12. Utan Krims krams alltså!!! Haha skratt när jag skriver fel. Mannen hjälper mig ibland när jag inte fattar ditt norska språk puss.
    Eva

    SvarSlett
  13. Litt gult blir det nok! Jeg har bestilt meg en knallgul kåpe.. :-D

    SvarSlett

Har du noe du vil dele? Legg gjerne igjen en kommentar her, da blir jeg glad!